نکته 25: نورپردازی مناسب در عکاسی تبلیغاتی

بستن


نکته 25: نورپردازی مناسب در عکاسی تبلیغاتی

 

همان طور که در نورپردازی برای پرتره دیدیم، در عکاسی طبیعت بی جان نیز به تعداد عکاسان جهان روش های نورپردازی وجود دارد. اما برای کارآیی و چشم نواز شدن عکس ها یک روش کم خطا و ابتدایی وجود دارد، آن هم بسته بندی نورهای موجود با اندکی جهت دهی به مسیر نورهاست.(مقصود از بسته بندی، پوشاندن اطراف منبع نور به منظور پراکنده نشدن و هدایتنورها به جهت خاصی است) در این صورت سایه ها ملایم و کم هستند، در حالی که همۀ سطوح براق موضوع یک دست و ملایم به نظر می آیند زیرا این سطوح به جای تصاویر اشیای موجود در محیط تنها تصویر یک منبع نوری بزرگ را منعکس می کند.

درست است که برای تنظیم نور، کمی وقت لازم است، ولی روش آسان برای ایجاد نوری ملایم و نرم این است که باید اطراف موضوع را با وسایل تلطیف کننده نور (Diffuser) بپوشانید و تنها یک نور اصلی از پشت تلطیف کننده ها در 3/4 ارتفاع چادر به سمت موضوع بتابانید.

البته بهتر است که یک با دو نور جانبی دیگر هم اضافه شود. نکته ای که بسیار بر آن تأکید می شود و تأثیر چشمگیر فراوانی دارد این است که یک نور دیفیوز شده هم از پائین به موضوع بتابانید. همان گونه که البته اگر به خاطر بیاورید که یک لایت باکس چگونه برای مشاهده اسلایدها به کار می رفت، نور از پائین هم تأثیر زیبایی بر تصویر دارد و به حرفه ای بودن بیش از پیش عکس میافزاید. درادامه به چند توصیۀ دیگر دربارۀ نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی توجه کنید:

  • از نورپردازی استودیویی برای کنترل کامل نور استفاده کنید (و از فلاش برای راحتی و دقت).
  • روی نورها از Soft box به عنوان تلطیف کنندۀ نور، یا از لوازم دیگر مانند یک چادر نور (Gight tent) کوچک استفاده کنید و نور را از پشت آن به موضوع بتابانید.
  • برای دیفیوز کردن نور از پلکسی گلاس های (Plexiglas) اوپال شیری، پارچه سفید و یا کاغذ کالک استفاده کنید.
  • نور اصلی (Key Light) دیفیوز شده را یا کاملاً بعنوان هدلایت و یا از ارتفاع 3/4 به چادر بتابانید.
  • نورهای تلطیف شده دوم و سوم یا رفلکتورها را در دو طرف موضوع قرار دهید.
  • موضوع را درست در محل نور تلطیف شده قرار داده و از زیر به آن نور دهید.
  • اگر به اندازه کافی نور دارید، پس زمینه را جدا نورپردازی کنید.

نکته 25: نورپردازی مناسب در عکاسی تبلیغاتی

عکاسی از سطوحی از نور در آن ها بازتابیده می شود، مثل این جعبۀ سیگار Faberge با استفاده از نورهای تلطیف شده بهتر نتیجه می دهد.

 

نکته 25: نورپردازی مناسب در عکاسی تبلیغاتی2

برای نورپردازی سبد ایکه بانا (Ikebana) هنر گل آرایی ژاپنی، از یک میز نور با نورپردازی نسبتاً با شدت زیاد به درستی استفاده شده است.

 

نکته 25: نورپردازی مناسب در عکاسی تبلیغاتی3

یک میز نور، که صفحۀ تلطیف کننده نور روی آن قرار گرفته است، و نور را می توان از زیر به آن تاباند.

یک چادر نور- مارک Cunelite- باتسمه های فلزی که شکل آن را حفظ کرده اند.

در این جا روی میز قرار گرفته، اما برای نورپردازی به کمی بیش از یک نور مودلینگ فلاش نیاز هست، زیرا لامپ های مودلینگ معمولاً چندان قدرتی ندارند و پس از دفیوز شدن، چیزی از شدت آن باقی نمی ماند.

وجه پیشین چادر قابلیت بسته شدن را دارد و می توان سر لنز دوربین را از میان شکافی به داخل فرستاد.

این کار به منظور ایجاد یک نور دیفیوز دورادوری است و برای اشیای بسیار براق به کار می رود.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

ورود کاربر

RSS مطالب

آمار سایت

آمار سایت

تعداد اعضای سایت

شما هم به ما بپیوندید.

عضویت رایگان است.

عضویت در سایت